یک هدیه بسیار ارزشمند برای دانشجویان محترم

از آنجا که همیشه درروز های پایان هر ترم تلاش و تکاپوی دانشجویان عزیز و گرامی را جهت

 نوشتن گزارش کارهای آزمایشگاه می بینیم بر آن شدیم که کلیه گزارش کارها ودستورالعمل

های آزمایشگاه ها سیستم های اندازه گیری فیزیک 1 و فیزیک۲ و آزمایشگاه مقاومت مصالح 

 را بر روی پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشکده قرار دهیم .

 

اما هدف ما این است که این گزارش کار ها بتواند به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در درک مفاهیم مورد استفاده قرار گیرد . بدیهی است در حال حاضر روش هایی همچون نوشتن گزارش کار و دستور العمل ، چیزی جز کپی کاری از طرف دانشجویان را نخواهد داشت و طبیعی است که انتظار رود سطح دانش عملی دانشجو متناسب با گزارش کار ارائه شده نباشد .

 

گزارش کار های مذکور از طریق لینک های زیر قابل دریافت است

آزمایشگاه فیزیک ۱ (رمز n۲۰۰)

 

آزمایشگاه فیزیک 2 (رمز۱۱۰۰)

 

آزمایشگاه مقاومت مصالح مکانیک(بدون رمز)

ویژه دانشجویانی که کلاس آموزش اتوکد دارند

آموزش AutoCadبه زبان ساده

فضای اتوکد

این جزوه شامل توضیح مفیدی از مهمترین ابزار

مورد استفاده در فضای نرم افزار اتوکد دارد وبرای

کسانی که تازه با این نرم افزار آشنایی پیدا کرده اند

بسیار مفید میباشد.(فایل بصورت pdf میباشد)

نمونه ای از طراحی با اتوکد

 

دریافت فایل

چگونه یک مقاله خوب تهیه کنیم

 چند بار این عبارت را شنیده اید "فراخوان مقاله" - شما هم

 شروع کنید ...!!!

 

1- مقدمه

در اين نوشته به ويـژگی‌هـای کلّی يک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشرياتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار می‌گيرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. اين نشريات يا مجلّه‌ها پس از دريافت مقاله آن را برای داوری نزد سه يا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنايی دارند ارسال می‌دارند. پس از دريافت نظرات و پيشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّيت انتشار داشته باشد، نشريه مقاله مورد بحث را منتشر می‌نمايد. چارچوب‌های آورده شده در اين نوشته نيز می‌تواند برای مقاله‌های ارسالی برای همايش‌های علمی که مقالات آنها داوری می‌شوند مورد توجّه قرارگيرد.(برای خواندن متن کامل  روی ادامه مطلب کلیک کنید)

ادامه نوشته

جزوه درس استاتیک

جزوه درس استاتیک

 

 استاتیک هیبلر

شامل توضیح کامل متن درسی کتاب استاتیک و مثالهای حل شده مفید که باعث درک و فهم بهتر مباحث این درس میشود

دریافت جزوه

خودروهای هیبریدی

خودروهای هيبريدی (Hybrid Vehicles)

خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند . این تلفیق انتشارات ( گازهای خوروجی ) اندک همراه با توان ، برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئسل وبنزین) را عرضه می کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل ومصرف شخصی مناسب کرده است خودرو هاي هيبريدي مي توانند سرعت و مسافت بيشتري نسبت به انواعي كه موتورهاي درون ساز دارند داشته باشند، با اين حسن بزرگ كه شارژباتري هايش هرگز تمام نمي شود بازدهي اين خودروهابسيار بالا بوده و ميزان توليد آلودگي شان كاهش يافته است. به همين دليل بسياري از كارخانه ها از سال 1999 توليد خودروهاي هيبريدي را به صورت انبوه آغاز كرده اند.

تاريخچه خودروي هيبريدی

يك مهندس آمريكائي به نام H.Piper در 23 نوامبر 1905 يك ماشين هيبريدي ساخت كه قادر بود در طي 10 ثانيه تا 25 مايل شتاب بگيرد. موتور اين خودرو تركيبی از موتور بنزيني و موتور الكتريكي بود كه امروزه به عنوان موتور هيبريدي شناخته مي‌شود. Piper در سه سال و نيم بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پيشرفت سريع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنين قابليت استارت بدون هندل آنها  و از همه مهمتر پايين بودن قيمت سوختهای فسيلی و مطرح نبودن آلودگی محيط زيست، سبب عدم توجه به اين نوع خودروها شد. در پي بحرانهاي نفتي سالهاي 1970 دوباره اين خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولي تا سال 1990 که كار اصولي با مشاركت PNGV (Partnership for a New Generation Vehicle) در آمريكا آغاز گرديد، این خودروها به طور جدی پيگيری نشدند.

 

امروزه خودروهاي هيبريدي مورد توجه كمپانيهاي بزرگ جهان قرار گرفته اند كه از آن جمله مي‌توان به شركتهايي مانند: تويوتا، هندا، ميتسوبيشي، فورد، فيات، جنرال موتورز، دايملر كرايسلر، نيسان و پژو و ... اشاره نمود. توفيق اين محصولات به حدي چشمگير بوده كه از دسامبر سال 1997 تا ابتداي سال 2000 بيش از چهل هزار محصول پريوس كمپاني تويوتا به فروش رسيده است.

ادامه نوشته

سیستم ترمز های ضد قفل

ترمزهای ضد قفل چگونه کار می کنند؟

نگه داشتن  ناگهانی یک اتومبیل در جاده ی لغزنده می تواند بسیار خطرناک باشد.ترمزهای ضد قفل خطر های این واقعه ی ترسناک را کاهش می دهد.در واقع روی سطوح لغزنده  حتی راننده های حرفه ای بدون  ترمزهای ضد قفل نمی توانند به خوبی یک راننده ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.

 

 مکان ترمز های ضد قفل

در این مقاله ما همه چیز را درباره ی ترمز های ضد قفل یاد می گیریم:اینکه چرا به آنها نیاز داریم،چه چیز هایی در آنها به کار رفته است،چگونه کار می کنند،بعضی از انواع رایج و بعضی از مشکلات مربوط به آن.

 لطفآبرای دیدن متن کامل مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

منابع کارشناسی ارشد

(منابع و ضرایب آزمون ارشد طراحی کاربردی مهندسی مکانیک گرایش جامدات)

نام درس ضریب مولف
زبان عمومی ۲ نامعلوم

معادلات

۲ بویس
ریاضیات مهندسی ۲ زیک
ریاضی ۱و۲ ۲ سیلورمن
استاتیک ۴ جانسون
مقاومت مصالح ۴ پوپوف
طراحی اجزا ۴ شیگلی
دینامیک ۳ مریام
دینامیک ماشین ۳ شیگلی
ارتعاشات ۳ تامسون
کنترل ۳ نامعلوم
سیالات ۳ فاکس
انتقال حرارت ۳ هولمن
ترمودینامیک ۳ ون وایلن

 

کتابهای مهندسی مکانیک

کتاب مباني مکانيک و ترمو ديناميک

 (Elementary Mechanics and Thermodynamics )

بر پايه ديباچه ، هدف از تدوين و نگارش اين کتاب اين حقیقت بوده که پرداختن بگونه اي مدرنيته و نوشتاري ( نه فقط در فيزيک بلکه در رياضي ، فيزیولوژی و شيمی ) درست است که ساده است اما نه برای دانشجویان و نه برای آموزگاران مفيد فايده نخواهد بود. تصور اینکه یک دانشجو بخواهد هفته ای 50 صفحه را مطالعه کرده و به100 مسئله آن پاسخ دهد ، طاقت فرسا و غیر ممکن می باشد.

خب برای حل این مشکل -  نویسنده -  این کتاب را با قالبی خلاصه تر ( بطوریکه امکان تشریح مطالب و حل تمرینهای آن در مدت محدود یک ترم تحصیلی قابل انجام باشد ) تدوین نموده و سعی کرده با ارائه مثالهای عملی و ملموس ذهن دانشجو را با ریشه مطالب آشنا سازد.

اين کتاب مشتمل بر 15 فصل است و نوشته  پروفسور John W. Norbury بوده که در November 20, 2000‎ به رشته تحریر درآمده .

مشخصات کتاب :


ELEMENTARY
MECHANICS & THERMODYNAMICS
Professor John W. Norbury

Physics Department
University of Wisconsin-Milwaukee
P.O. Box 413‎
Milwaukee, WI 53201‎

November 20, 2000‎

لينک دانلود ( 1.2 مگابايت) و در قالب PDF

PREFACE
 
The  reason  for  writing  this  book  was  due  to  the  fact  that  modern  intro- ductory textbooks (not only in physics, but also mathematics, psychology, chemistry) are simply not useful to either students or instructors.  The typ- ical freshman textbook in physics, and other fields, is over 1000 pages long, with maybe 40 chapters and over 100 problems per chapter.  This is overkill!
A typical semester is 15 weeks long, giving 30 weeks at best for a year long course.   At  the  fastest possible  rate,  we  can  ”cover”  only  one  chapter  per week.  For a year long course that is 30 chapters at best.  Thus ten chapters
of the typical book are left out!  1500 pages divided by 30 weeks is about 50 pages per week.  The typical text is quite densed mathematics and physics and it’s simply impossible for a student to read all of this in the detail re- quired.  Also with 100 problems per chapter, it’s not possible for a student to do 100 problems each week.  Thus it is impossible for a student to fully read and  do  all  the  problems  in  the  standard  introductory  books.   Thus  these books are not useful to students or instructors teaching the typical course!
 
In  defense  of  the  typical  introductory  textbook,  I  will  say  that  their content is usually excellent and very well writtten.  They are certainly very fine  reference books,  but  I  believe  they  are  poor  text books.   Now  I  know what  publishers  and  authors  say  of  these  books.  Students  and  instructors are supposed to only cover a selection of the material.  The books are written
so that an instructor can pick and choose the topics that are deemed best for  the  course,  and  the  same  goes  for  the  problems.   However  I  object  to this.  At the end of the typical course, students and instructors are left with a  feeling  of  incompleteness,  having  usually  covered  only  about  half  of  the book and only about ten percent of the problems.  I want a textbook that is self contained.  As an instructor, I want to be able to comfortably cover one short chapter each week, and to have each student read the entire chapter and  do  every  problem.   I  want  to  say  to  the  students  at  the  beginning  of the course that they should read the entire book from cover to cover and do every problem.  If they have done that, they will have a good knowledge of introductory physics.
 
This  is  why  I  have  written  this  book.   Actually  it  is  based  on  the  in- troductory physics textbook by Halliday, Resnick and Walker [Fundamental of  Physics,  5th  ed.,  by  Halliday,  Resnick  and  Walker,  (Wiley,  New  York,
1997)], which is an outstanding introductory physics reference book.  I had been  using  that  book  in  my  course,  but  could  not  cover  it  all  due  to  the reasons listed above.

رده بندی دانشگاهها

 

رده بندی دانشگاهها

 

حتما تا حالا چیزی به اسم رده بندی یا ranking  دانشگاه ها را شنیده اید. همه ساله دانشگاه های جهان را بر اساس معیار های خاص علمی، آموزشی و... رده بندی می شوند. البته این رده بندی ها از طریق محافل مختلفی اعلام می شود و که یکی از آنها مؤسسه تايمز هاير اجوكيشن در انگليس است. لازم به ذکر است رده بندی های اعلام شده تا حدی با هم متفاوت هستند و این به دلیل تفاوت معیار های رده بندی موسسات مختلف می باشد.  

 اما مسئله مهمی که در اینجا مطرح است جایگاه دانشگاه های ایرانی در این رده بندی است،اولین دانشگاه ایرانی حاضر در این رده بندی ها دانشگاه تهران با رتبه جهانی 1463 و رتبه 2 در خاور میانه است و این در حالی است که این دانشگاه حتی در لیست 100 دانشگاه برتر آسیا نیز حظور ندارد. دانشگاه پزشکی تهران با 2301 و 7، تربیت مدرس با 2633 و 10 ،علم و صنعت ایران با 2699 و 11 ،فردوسی مشهد با 2790 و 13 ، صنعتی شریف با2844 و 14، علوم پزشکی شیراز با 2953 و 16 ، صنعتی امیر کبیر با 3004 و 18 ،و ...به ترتیب برترین های ایران در این لیست می باشند.

 لازم به ذکر است تنوع رشته های یک دانشگاه از معیار های رده بندی است ، بسیاری از افراد از اینکه دانشگاه شریف با رتبه  2844 بعد از دانشگاه های فوق قرار دارد تعجب می کنند که البته یکی از عوامل، عامل ذکر شده است. همچنین تعداد اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها، همكاري با ديگر دانشگاه‌هاي جهان، سطح علمي كادر دانشگاهي، دارا بودن دانشكده هاي بين المللي، دارا بودن دانشجويان بين المللي، نسبت كارمندان و كادر دانشگاهي به تعداد دانشجويان و تعداد دفعاتي كه يك دانشگاه به عنوان منبع علمي از سوي ديگر دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و... از عوامل مهم در این رده بندی هاست.

 

سیکل ترکیبی

در جریان بازدید دانشجویان از سیکل ترکیبی کرمان بر آن شدیم تا مطبی کوتاه در مورد سیکل بنویسیم.
سیکل ترکیبی چیست؟

                                                     935975236.jpg

برای پاسخ به پرسش مذکور در ابتدا تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
توربین ها اصو لا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند . اگر عامل فوق گاز باشد آن را بخاری اگر آب باشد آبی و چنانچه باد باشد توربین بادی گو یند. توجه داشته باشیم که منظور از گاز گاز ناشی از احتراق است. لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل مازول یا گاز باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد. (اگر چه در کشور ما سوخت گاز سوخت غالب این توربین هاست. )


هر توربین گاز v94.2 متشکل از دو محفظه احتراق است که در طر فین توربین نصب هستند و سوخت گاز یا گازو ئیل پس از ورود به آن همراه با عملکرد سیستم جرقه مشتعل شده و با هوایی که از سمت فیلتر های ورودی وارد کمپرسور شده و پس از انبساط از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده محترق می گردد و گازی با درجه حرارت 1050 در جه سانتیگراد تو لید می نماید.

گاز مذکور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور ده و تولید برق می کند. محصول خروجی از توربین گاز دودیست با درجه حرارت حدود 550 درجه سانتیگراد که به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودکش وارد جو می شود و به ایت ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط با بهره برداری حدود 33 درصد تولید انرژی می کند. به بیان دیگر 67 درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد کارایی می باشد.

ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش 67 درصد یاد شده است. به این ترتیب که در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت تا آب موجود در آن به بخار سوپر هیت(بخار خیلی داغ و خشک) با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در توربین بخار به کار گرفته شود.
به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود راندمان در کل افزایش یافته و به رقمی معادل 55 در صد می رسد. (نزدیک به 25 درصد از 67 درصد تلفات فوق الذکر بازیافت و بدون نیاز به سوخت اضافی تبدیل به انرژی الکتریکی می شود. )

400272048.jpg

این بخار پس از انجام کار در توربین بخار افت درجه حرارت پیدا کرده و دمای آن به رقمی حدود 60 درجه سانتیگراد می رسد و در اینجا به منظور استفاده مجدد از آن بخار فوق توسط سیستم خنک کن سرد و تبدیل به آب شده و جهت استفاده مجدد پس از انجام عملیات تصفیه بین راهی وارد تانک تغذیه می گردد تا دوباره وارد دیگ بخار گشته و تبدیل به بخار سوپر هیت شود. این چرخه را سیکل ترکیبی گویند.

خودروهای نسلهای بعد

خودروهای آینده

پیشرفت تكنولوژی در مسیر صدساله تاریخ صنعت خودروسازی باعث شده است هر ساله شاهد تولید اتوموبیل هایی با كیفیت بهتر و مصرف پائین تر سوخت باشیم، اما در تمام این سال ها، دغدغه تأمین سوخت و انرژی های جایگزین برای اتومبیل ها همواره شركت های معتبر خودروسازی را به خود مشغول ساخته است. این روزها در مورد تولید اتومبیل های دوگانه سوز یا هیبریدی مطالبی شنیده می شود، اتومبیل های الكتریكی از ایده به واقعیت رسیده اند و حتی روش های منحصربه فردی جهت رانش اتومبیل ها ابداع شده است؛ اما هنوز هیچ كدام، از نظر صرفه اقتصادی و كاربری آسان به پای سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل نمی رسند. با این حال       ملاحظاتی همچون مشكلات زیست محیطی به وجود آمده در ابعاد كلان از یك سو و تنگناهای مربوط به كاهش ذخایر  سوخت های فسیلی از سوی دیگر، باعث شده است تا جهت گیری به سمت انرژی های جایگزینی روندجدی تری به خود بگیرد.                                                                                                      

                                                                                                   
در سال های گذشته سوخت ها و انرژی های جایگزین متعددی برای خودروها معرفی شده است كه حتی بعضی از این روش ها تا مرز تولید صنعتی هم پیش رفته و نیز بعضی از این روش ها به تولید انبوه دست یافته است. در این مقاله قصد بررسی این راهكارها را داریم تا به روش های جایگزین برای سوخت های فسیلی دست یابیم.
                                                                                                     

ادامه نوشته

برنامه نویسی در ماشین حسابهای مهندسی

 برنامه نویسی در ماشین حسابهای مهندسی

 برنامه نويسي در ماشين حساب هاي مهندسی از جمله امکاناتي است که در بدست آوردن جواب دقيق و با سرعت بالا ( به خصوص در جلسات امتحان ) کاربرد زيادي دارد.

مثلا شما ميتوانيد با نوشتن يک برنامه کوتاه در عرض چند ثانيه جواب معادله هاي مختلف، محاسبات ماتريسي، آماري و بسياري از عمليات رياضي را که اغلب موجب اشتباه مي شوند بدست آوريد.

    در اين مقاله سعي مي کنيم برنامه نويسي در ماشين حساب

Casio fx-3650P را  با هم مرور کنيم شما ميتوانيد از عمليات مشابهي در ساير ماشين حسابها نيز استفاده کنيد بهترين مرجع براي اين کار دفترچه راهنماي ماشين حساب شما ميباشد.   

    ابتدا کليد mode را 3 بار ميزنيم تا صفحه (PRGM  RUN  PCl) ظاهر  شود، شايان ذکر است که شماره زير هر کلمه همان مد را فعال مي کند. پس ما شماره 1 را که مربوط به PRGM است ميزنيم تا وارد مد برنامه نويسي شويم.

در اين ماشين حساب امکان نوشتن 4 برنامه تا 300 کارکتر موجود مي باشد.

شما با زدن هر يک از کليد هاي 1 تا 4 شماره برنامه اي را که مي نويسيد مشخص مي کنيد.

مثلا کليد 1 را ميزنيم.

اکنون مي توانيم شروع به برنامه نويسي کنيم.

براي وارد کردن متغيير بايد عبارت زير را وارد کنيم:

?->A:

   اين دستور مقدار متغير A را از شما خواهد پرسيد .(البته در هنگام اجراي برنامه) ميتوانيد متغير هاي ديگر را نيز به همين روش در حافظه بار کنيد.

اما اين علائم چگونه در LCD ماشين حساب ظاهر ميشود؟

در اين ماشين حساب (Casio fx-3650P) با زدن کليد Shift و 3 (P-COM)   مي توانيد به علائم مورد نياز دسترسي پيدا کنيد.

بعد از بارگزاري متغير ها عمليات دلخواه را البته با توجه به تقدم و تاخر عمليات (مانند آنچه در برنامه نويسي کامپيروتر خوانده ايد) مي نويسيم.

براي اينکه عمليات انجام شده  را در متغيري قرار دهيم بعد از برنامه  B <- قرار ميدهيم البته B  نام متغيير دلخواه خودمان است.

براي جدا کردن عمليات از هم نيز از  علامت  مثلث کوچک که در (P-COM) با شماره 4 در دسترس است، استفاده ميکنيم.

 

    براي اجراي برنامه هم با زدن کليد ON از مد برنامه نويسي خارج شده و کليد Prog که در زير کليد Shift قرار دارد استفاده ميکنيم . بعد از زدن کليد در صفحه 4 برنامه مشاهده مي کنيد که با زدن شماره برنامه اي را که نوشته ايد مثلا 1 مي توانيد به برنامه دسترسي پيدا کنيد.

در پايان مثال ساده اي که معادله درجه 2 را با روش دلتا حل مي کند بيان ميکنم.

?->A: ?->B: ?->C:((-B+√(B^2-4AC))÷2A)->X

((-B-√(B^2-4AC))÷2A)->Y

با اجراي برنامه ابتدا سه متغيير A,B,C را که ضرايب معادله هستند از شما مي خواهد سپس با زدن کليد EXE جواب ها را که در دو متغيير X و Y ذخيره شده است نشان خواهد داد.

هر گه سيستم  Error داد معادله جواب حقيقي ندارد.(امیدوارم برای شما مفید بوده باشه،نظر یادتون نره)

جزوه درس مقاومت مصالح

جزوه مقاومت مصالح

این جزوات دارای مثالهای حل شده خوبی است که میتونه به  شما دانشجویان در درک این درس شیرین و مهم کمک کنه ،البته سر فصلهای جزوه مطابق کتاب نیست  شما میتونید با دانلود هر دو جزوه مطالبی که نیاز دارید استفاده کنید(فایل بصورت pdf میباشد)

جزوه مقاومت مصالح 1

جزوه مقاومت مصالح 2

آموزش mechanical desktop به زبان ساده

یکی از نرم افزار هایی که خیلی در رشته ما کاربرد داره mechanical desktop هستش .

برای آشنایی و یادگیری ساده این نرم افزار و آشنایی با محیط کار این نرم افزار روی فایلهای زیر کلیک کنید(فایلها به صورت pdf میباشد)

۱-مقدمه

۲-part 1

۳-part 2

۴-part 3

۵-part 4

۶-part 5

۷-part 6

۸-جمع بندی و مونتاژ

سیستمهای انتقال قدرت

 

سيستمهاي انتقال قدرت

امروزه سيستم انتقال قدرت دستي(MT)،  (موسوم به گيربكس دستي) كه به وسيله راننده از طريق سيستم تعويض دنده و عملكرد كلاچ كنترل مي‌شود، در حال تغيير و تحول مي‌باشد. در سالهاي گذشته تعداد نسبت تبديل‌ها از چهار به پنج رشد يافته و براي خودروهاي ورزشي اين تعداد حتي به 6 دنده (مستقيم يا جلو) نيز مي‌رسد. اين افزايش تعداد دنده‌ها در كاهش مصرف سوخت موثر مي‌باشد. در حال حاضر صنايع سيستم انتقال قدرت متعارف در جهت افزايش كاربرد مواد سبك، افزايش تعداد نسبت تبديل‌ها، كاهش تعداد قطعات متحرك و افزايش كنترل الكترونيكي در حال تغيير است.           

 سيستم‌هاي انتقال قدرت در حالت كلي به چند نوع تقسيم‌بندي مي‌شوند:

 - سيستم انتقال قدرت دستي (گيربكس دستي)- سيستم انتقال قدرت اتوماتيك (AT)

 - سيستم انتقال قدرت دستي با كلاچ اتوماتيك (MTAC)- سيستم انتقال قدرت دستي اتوماتيك شده (AMT)            

  - سيستم انتقال قدرت با تغييرات نسبت تبديل پوسته (CVT)

- سيستم انتقال قدرت متغير نامحدود (IVT) سالهاي متمادي اروپايي‌ها فقط از دو نوع گيربكس استفاده مي‌كردند-

گيربكس اتوماتيك مرسوم و گيربكس متداول دستي. اما در اين ايام امريكايي‌ها و ژاپني‌ها بيشتر از گيربكس‌هاي اتوماتيك مرسوم به عنوان گيربكس استاندارد برروي خودروها استفاده مي‌نمودند. علت اين موضوع اين بود كه اروپايي‌ها معتقد بودند كه سيستم انتقال قدرت اتوماتيك گران و پرهزينه است. گذشت زمان سبب تغيير اين برداشت از گيربكس اتوماتيك شد. موضوعاتي مثل قابليت رانندگي، اقتصادي بودن، همچنين افزايش سطح درآمد مردم در اروپا باعث شد كه مردم اروپا پيش از پيش به گيربكس اتوماتيك گرايش پيدا كنند.      

  از ديگر دلايل اين تغيير عقيده مي‌توان مسئله نياز به كاهش آلاينده‌هاي خروجي خودرو و نيز نياز به بهينه‌سازي مصرف سوخت با توجه به افزايش قيمت سوخت و مسئله حفظ محيط‌زيست اشاره كرد.        

    صنعت گيربكس و سيستم انتقال قدرت امروزه توسط سازندگان توانمند در اروپا، آمريكا و ژاپن تقريباً به همه دنيا راه پيدا كرده است. در امريكا و ژاپن همانگونه كه اشاره شد اكثر خودروها مجهز به گيربكس اتوماتيك هستند. در صورتي كه در اروپا فقط %15 خودروها مجهز به گيربكس اتوماتيك هستند و بقيه بازار اختصاص به گيربكس‌هاي دستي دارد. در اروپا جائيكه پايه طراحي و ساخت سيستم‌هاي انتقال قدرت دستي استوار است، تحقيقات وسيعي در زمينه اتوماتيك كردن گيربكس‌هاي دستي در حال انجام است. نمونه‌هاي موفق و خوبي را نيز برروي خودروها سوار كرده‌اند. اين گيربكسها ابتدا برروي خودروهاي ميني و سبك سوار شده است ولي در آينده نزديك اين نوع سيستم انتقال قدرت برروي خودروهاي لوكس با حجم بالا نصب خواهد شد.

 در زمينه گيربكس CVT نيز اروپائيها كارهاي ارزشمندي را كرده‌اند اما هزينه بالا و نيز كارايي كم نسلهاي اول CVT در جهت انتقال گشتاور مانع از توسعه لازم اين نوع سيستم انتقال قدرت شده است. گيربكسهاي اتوماتيك در اروپا براي ماشينهاي سنگين و لوكس با حجم خيلي بالا استفاده مي‌شود و در اين كلاس از خودرو از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. انديشه كلي توسعه سيستم انتقال قدرت بهبود بخشيدن به كاهش مصرف سوخت، كاهش انتشار آلاينده‌ها و عملكرد بهتر و در عين حال افزايش قابليت رانندگي و افزايش راندمان خودرو وهمچنين كاهش هزينه‌ها براي مشتري مي‌باشد. يكي از ابزارهاي موثر در دستيابي به اين اهداف استفاده از الكترونيك براي كنترل بهتر سيستم انتقال قدرت مي‌باشد. به همين خاطر امروزه مشاهده مي‌شود كه گيربكس سازان قدمت دار جهان چه در زمينه گيربكس‌هاي اتوماتيك و چه دستي در طراحي محصولات جديد خودشان ارتباط تنگاتنگ با شركتهاي بزرگ الكترونيك برقرار كرده‌اند تا از اين طريق سختگيريهاي دولتها را در جهت كاهش مصرف سوخت و كاهش ميزان آلودگي و نيازهاي مشتريان خودشان را پاسخگو باشند.

 

دانلود متن کامل مقاله

BMW's Night Vision

mechanicsblog.blogfa.commechanicsblog.blogfa.commechanicsblog.blogfa.commechanicsblog.blogfa.comechanicsblog.blogfa.commechanicsblog.blogfa.commechanicsblog.blogfa.com

ویژه دانشجویانی که واسه فوق میخونن

 

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

  • معاون اجرایی سازمان سنجش گفت: ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال 1387 بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده از ساعت 9 صبح شنبه12 آبان به صورت اینترنتی آغاز و در پایان روزچهارشنبه 30 آبان ماه پایان می پذیرد.

حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: با توجه به برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون کد رشته های مختلف کنکور ارشد در صبح و بعد ازظهر روزهای 10، 11، 12 و 13 بهمن ماه سال جاری برگزار می شود. معاون اجرایی سازمان سنجش گفت: بر اساس ضوابط، دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون (شماره 1) علاوه بر اینکه بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود، به تعداد متقاضیان این آزمون چاپ و تکثیر می شود و از ساعت 9 صبح شنبه 13 آبان ماه تا پایان 30 آبان ماه از طریق باجه های پستی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. وی اضافه کرد: هر داوطلب ضرورت دارد پس از مطالعه اطلاعیه پیک سنجش، در صورت واجد شرایط بودن به نزدیکترین باجه پستی مراجعه و مدارک ثبت نام را پس از پرداخت 72 هزار ریال به عنوان وجه ثبت نام، کارت اعتباری و دفترچه راهنمای شماره 1 را دریافت کنند. باجه های پستی همچنین مبلغ 4 هزار ریال را به منظور تأمین هزینه توزیع مدارک دریافت می کنند.

توکلی به مهر گفت: داوطلبان می توانند پس از دریافت کارت اعتباری با وارد کردن شماره رمز و سایر اطلاعات کارت اعتباری نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام اقدام کنند. وی اظهار داشت: بر اساس ضوابط، داوطلبانی که متقاضی شرکت در آزمون هستند در صورت تمایل می توانند از میان کد رشته هایی که به صورت شناور معرفی شده اند، رشته ای را به عنوان انتخاب دوم انتخاب کنند. برای شرکت در رشته دوم نیز باید مبلغ 72 هزار ریال پرداخت شود. کارت اعتباری برای رشته دوم نیز همزمان با کارت اعتباری رشته اول به داوطلب ارائه می شود.

دکتر حسن خالقی معاون آموزشی وزارت علوم نیز در گفتگو با مهر از رشد 25 در صدی ظرفیت کارشناسی ارشد در کنکور سال آینده خبر داد و گفت: وزارت علوم برای ظرفیت کارشناسی ارشد پذیرش 45 هزار دانشجو را پیش بینی می کند. وی اظهار داشت: بدین ترتیب این وزارتخانه تلاش می کند با برنامه ریزی، برای ظرفیت کارشناسی ارشد سال آینده، با احتساب پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان که بدون آزمون وارد دانشگاه می شوند، 37 هزار و 500 دانشجو را از طریق آزمون سازمان سنجش پذیرش کند که از این میزان تا کنون پذیرش 35 هزار نفر قطعی و بیش از آن تا مرز 37 هزار و 500 نفر در دست بررسی است. معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: در صورت پذیرش 37 هزار و 500 نفری دانشجوی کارشناسی ارشد در کنکور 1387، رشد ظرفیت در این مقطع نسبت به سال گذشته 25 درصد خواهد شد. این در حالی است که طبق برنامه چهارم توسعه، تحصیلات تکمیلی باید سالانه 15 درصد رشد داشته باشد و تحقق رشد 20 تا 25 درصدی تلاش در راستای پیشگام بودن از برنامه است.

 خالقی گفت: ظرفیت 37 هزار و 500 نفری کنکور ارشد شامل دانشگاههای روزانه، شبانه و سایر دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم می شوند. همچنین پیش بینی می شود در سال آینده رشد ظرفیت دانشجوی کارشناسی ارشد در دوره روزانه بیشتر از شبانه باشد. وی با اشاره به بخش غیردولتی در زمینه رشد تحصیلات تکمیلی گفت: با احتساب بخش غیردولتی و دانشگاه آزاد برآورد وزارت علوم از کل ظرفیتها برای دوره کارشناسی ارشد بیش از 45 هزار نفر است. معاون آموزشی وزارت علوم افزود: البته وضعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تا کنون به طور مشخص نهایی نشده است اما پیش بینی می کنیم، در این بخش نیز در حدود 7 تا 8 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش شوند


 

فرم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال 1387

برای ثبت نام در کنکور اینجا کلیک کنید